Celý dokument ke stažení a tisku
Desatero pro prvňáčka
- Znám svoje jméno a příjmení, vím, jak se jmenují rodiče.
- Umím se obléknout i převléknout do cvičebního úboru, a to tak rychle, aby nikdo z mých kamarádů nemusel na mne čekat. Umím na tkaničce udělat mašličku.
- Umím uklidit knížky, pastelky a hračky tam, kam patří.
- Dovedu kreslit tužkou a pastelkami i malovat barvami.
- Poznám barvu červenou, modrou, zelenou, žlutou, hnědou a černou.
- Umím vystřihnout obrázek nůžkami.
- Dovedu si připravit svačinku na ubrousek a po jídle si umýt ruce.
- Dovedu poslouchat maminčino vyprávění se zájmem a v klidu.
- Televizní pohádky, filmy a písničky pozorně sleduji a povídám si o nich s rodiči.
- Do aktovky si sám uložím věci, a to tam, kam patří.
Desatero pro rodiče prvňáčka
- Každý den kontroluji aktovku za přítomnosti svého prvňáčka.
- Každý den ostrouhám tužky, dítě jich má mít v zásobě několik.
- Pomáhám dítěti v přípravě školních pomůcek za jeho přítomnosti, společně je dáváme do aktovky.
- Školní pomůcky koupím raději až po poradě s vyučujícím.
- Přípravu na vyučování rozdělím dítěti na kratší časové intervaly, nejlépe 2x 15 minut.
- Příprava na vyučování by měla probíhat v klidném a příjemném prostředí, aby se dítě mohlo soustředit na svou práci.
- Příprava na vyučování má být pravidelná, aby si dítě upevnilo pracovní návyky.
- V klidu si povídám s dítětem o tom, co prožilo ve škole, snažím se odpovědět na jeho dotazy.
- O společných kulturních zážitcích (rozhlas, televize, kino, divadlo, koncerty) si s dítětem vyprávím, snažím se mu vysvětlit, čemu nerozumělo. Tím rozvíjím nenásilnou formou jeho rozumové vnímání.
- Své dítě raději pohladím, pochválím za drobné úspěchy. Snažím se nezlobit se, když se mu ve škole něco nedaří.
V září nastává v životě šestiletých dětí důležitá změna – mění se ve školáky a
zůstanou jimi řadu let. Na úspěšném začátku velmi záleží. Zkušenosti z první třídy
rozhodují často i o dalších školních letech a o vztahu dítěte ke škole vůbec. Aby byly
první krůčky kluků a holčiček ve škole co možná nejsnazší, je třeba, aby už z domova
přišli vybaveni určitými dovednostmi. Pokud si nejste jisti, zda je váš prvňák – čekatel
na první třídu dobře připraven, přečtěte si pozorně následující
zásady:
Dítě, které jde do první třídy, by mělo umět:
- správně vyslovovat všechny hlásky
- poslouchat pozorně pohádku nebo jiný text a zjednodušeně vyprávět obsah
- reagovat i na cizího dospělého, vyřídit jednoduchý vzkaz, obstarat jednoduchý nákup
- být schopné pracovat samostatně ve skupině dětí, jak je zvyklé v mateřské škole nebo v zájmovém kroužku
- vydržet sedět nad zadaným úkolem alespoň 15 minut a být schopné práci dokončit
- recitovat básničku, zazpívat písničku
- vědět, jak se jmenuje, kde bydlí, kolik je mu let, znát dny v týdnu
- hrát jednoduché hry – domino, pexeso, člověče nezlob se, skládat puzzle
- počítat do pěti
- umět držet správně tužku mezi palcem a ukazováčkem, aby konec tužky mířil k rameni, netlačit, kreslit tak, aby tužka lehce klouzala po papíře
- vystřihovat jednoduché tvary
- poznat sluchem první a poslední hlásku ve slově
- být samostatné v oblékání, umět si zapnout knoflíky, zavázat tkaničky, samostatně dodržovat hygienu, umýt si ruce samostatně se najíst příborem
- být dost velké, aby uneslo tašku, která i v první třídě může vážit 3 – 4 kilogramy
- pozdravit, poprosit, poděkovat